Stručná ukážka projektového vyučovania
Roč. : 4.
Téma : Spring / Jar /
Časová dotácia : 2 týždne
Medzipredmetové vzťahy : Aj, Sj, Hv, Pr, Pv, IKT
KOC
kognitívne ciele: Vyhľadávať nové slová, rozvíjať slovnú zásobu.
Vytvoriť prezentáciu s témou jar.
Navrhnúť si vlastné podtémy.
Zaradiť pojmy do správnej skupiny.
afektívne ciele: Byť pozorný a aktívne reagovať na jednotlivé podnety.
Vedieť prijať názory iných.
Upevňovať priateľstvo medzi žiakmi.
Dokončiť začatú prácu.
Rozvoj komunikačných schopností.
Naučiť sa plánovať vlastnú prácu.
Niesť zodpovednosť za vlastnú prácu.
psychomotorické ciele : Naučiť sa pracovať s angl. – slov. slovníkom.
Správne triediť slová do skupín.
Vytvoriť prezentáciu v programe PowerPoint.
Pomôcky : PC, anglicko – slovenské slovníky, tabuľa,
plastový strom, nápisy s anglickými výrazmi o jari
Metódy : projektové vyučovanie
brainstorming
problémové vyučovanie
demonštračná metóda
dialogická metóda
individuálna práca
Organizácia : v triede, v PC učebni
Žiaci pracujú individuálne alebo v dvojiciach.
Voľba témy :
Téma projektu vyplynula z reálnej situácie. Na hodine čítania sme sa rozprávali o jari. Na tabuľu som napísala slovo jar a žiaci uvádzali slová, ktoré im zišli na myseľ. Keďže štvrtákov učím aj anglický jazyk už druhý rok, začali sa pýtať na jednotlivé slová ako sa povedia v anglickom jazyku. Poznám slovnú zásobu, gramatické znalosti celej triedy, takže mi úplne prirodzene zišla na um projektová metóda.
Dohodli sme sa na projekte pod názvom Spring, ktorého hlavným cieľom malo byť prehĺbenie slovnej zásoby. Využila som zvedavosť detí a ich chuť pracovať.
1. krok je zámer: Na základe množstva otázok sme sa so žiakmi dohodli na postupe:
1. Práca so slovníkom / individuálne alebo v skupinách / - Zápis slovíčok do zošita.
2. The Spring tree / jarný strom/ nástenka, ktorá prezentuje slovnú zásobu detí.
3. Práca s PC – sťahovanie obrázkov do priečinka
4. Práca v programe PowerPoint
5. Prezentácia vlastnej práce.
2. krok je vytvorenie plánu projektu. V ňom sú zahrnuté témy, problémy, prostriedky, motivácia k činnostiam.
Naším cieľom bolo zistiť čo najviac slov súvisiacich s jarným obdobíma tak obohatiť slovnú zásobu žiakov.
3. krok je realizácia projektu. Tu dominuje aktivita žiakov umocnená možnosťou vzájomnej spolupráce. Projekt sme realizovali v 6 fázach
počas 2 týždňov. Projekt sa realizoval na 2 hodinách anglického jazyka,1 hodine pracovného vyučovania a 4 hodinách v počítačovom krúžku.
Pri práci s počítačom pomáhala žiakom pani učiteľka, ktorá tento krúžok vedie.
4. krok je zhodnotenie výsledkov projektu / nástenka, obraz, výstavka, prezentácia a i./.
1. fáza:
Cieľom v tejto fáze projektu bolo naučiť žiakov pracovať s anglicko –slovenským slovníkom
Predmet – anglický jazyk
Vyučovanie anglického jazyka prebiehalo v počítačovej učebni. Žiaci si v zošite urobili tabuľku, v ktorej jednotlivé stĺpce mali názov animals, trees, plants, clothes, spring games, flowers. Tieto slová tvorili hlavné skupiny pod ktoré žiaci priradzovali slová súvisiace s daným názvom a s jarným obdobím. Podľa abecedy hľadali v slovníkoch jednotlivé zvieratá a ich mláďatá, jarné stromy, kvety, rastliny, oblečenie a jarné hry. Pracovali aj so slovníkom v počítači. S výslovnosťou slov som ich oboznámila, mnohé slová boli žiakom známe a takisto si ich vypočuli aj z počítača.
Slovná zásoba bola bohatá a v závere hodiny sme sa dohodli, že skôr ako si urobíme prezentáciu, na pracovnom vyučovaní si zhotovíme jarný strom, kde súčasťou kvetov budú jednotlivé anglické slová, ktoré vložíme do lupeňov.
2 . fáza
Cieľom bolo vyhotovenie jarného stromu / The spring tree / a hlbšie osvojenie si slovnej zásoby a výslovnosti.
Predmet – pracovné vyučovanie
Použili sme plastový strom, ktorý sme mali už hotový. Žiaci pracovali v skupinkách. Z tenkého ružového papiera vystrihovali podľa nákresu kvety, ktorými sme zaplnili strom. Potom dostali biely kruh, ktorý som žiakom pripravila. Každá skupinka dostala jednu podtému jari napr. zvieratá – animals a mali sa dohodnúť na piatich zvieratách, ktoré vpíšu do krúžka papiera.
V závere hodiny žiaci jednotlivé krúžky vlepili do lupeňov kvetov. Hravo si zapamätali takmer všetky slová. Spoločne sme si za doprovodu klavíra zaspievali pieseň Rain, rain.
3. fáza
Cieľ- Rozvíjať zručnosti pri práci s počítačom a internetom.
Počítačový krúžok / 2 hodiny /
Žiaci si utvorili priečinok do ktorého vkladali obrázky kvetov, rastlín ..., ktoré našli na internete a k nim napísali anglické výrazy. Táto činnosť pre ne nebola nová, takže im to šlo rýchlo.V závere sme si prezreli a zhodnotili práce žiakov, resp. opravili chybné slová. Vizuálne si už mnohí žiaci z predchádzajúcich hodín pamätali pravopis slov, takže za pomoci slovníkov a učiteľky si dokázali chyby opraviť. Viac – menej sa oni zahrali na učiteľov a urobili korekcie slov.
4. fáza
Cieľ – Naučiť sa pracovať v programe PowerPoint.
1. hodina
V tejto fáze vedúca počítačového krúžku ukázala žiakom ako majú robiť v tomto programe jednotlivé okná, vkladať obrázky, vpísať text. Žiaci pracovali v skupinách aj samostatne, vzájomne si pomáhali. Mnohí riešili problém, ktorú z podskupín jari a k nim priradené slová majú prezentovať, keďže sme sa dohodli, že záleží na nich, čo si do prezentácie vyberú. Rozhodnutie som nechala na nich.
2. hodina
Žiaci už poznali prezentácie pani učiteľky, ktorá ich učí prírodovedu a vlastivedu a zároveň vedie aj počítačový krúžok, takže slovo efekt v prezentácii pre ne nebol neznámy pojem. Vedúca krúžku ich oboznámila s rôznymi efektmi a ukázala ako ich vložiť do prezentácie. Žiaci sa učili rýchlo a pracovali tvorivo.
5. fáza
Cieľ – Dohotovenie prezentácie a príprava na prezentáciu.
Predmet – anglický jazyk
V tejto fáze žiaci robili záverečné korekcie. Oboznámila som ich so spôsobom prezentácie. Zopakovali sme si ako sa po anglicky predstavíme, koľko máme rokov, ktorý predmet je náš najobľúbenejší, kto je čí najlepší priateľ. Teda pred prezentáciou bolo potrebné povedať niekoľko viet o sebe a potom začať prácu prezentovať. Žiaci ma doplnili, že musíme prezentovať aj náš jarný strom. Vybrali spomedzi seba 2 žiačky, ktoré predstavia The spring tree a striedaním sa budú hovoriť vety napr. This is a snowdrop, it is a plant. This is a han and a chicken, they are animals...
6. fáza
Cieľ – Prezentácia vlastnej práce
Prebiehala v triede, kde som pripravila premietacie plátno, notebook, dataprojektor. Na prezentácii žiakov 4. roč. sa zúčastnili mladší žiaci 3. roč., ktorí sa učia anglický jazyk iba 1. rok a druháci.
Žiaci privítali svojich mladších kamarátov pozdravom Hello, friends. Najprv prezentovali Jarný strom, tí čo radi kreslia si dokonca sami pripravili leporelá, v ktorých boli obrázky už spomínaných skupín kreslené i lepené a napokon 11 štvrtáci odprezentovali svoje práce, ktoré robili v PowerPointe.
V závere sme si zaspievali známe anglické piesne. Prezentácia bola vydarená a štvrtáci boli za svoju prácu odmenení potleskom mladších kamarátov a sladkosťami.
Záver
Myslím, že projektová metóda je zaujímavým a aktivizujúcim obohatením vyučovacích metód v súčasnej škole. Nejde nám o to, aby sme naučili žiakov v čo najkratšom čase,, čo najviac“. Ide nám o iné kvality: naučiť žiakov plánovať vlastnú prácu, zrealizovať ju napriek veľkému počtu prekážok a niesť zodpovednosť za jej výsledok. Správne riadený projekt na hodine anglického jazyka môže vytvoriť veľmi dobré podmienky na výučbu angličtiny a umožňuje tvorivú prácu s informáciami v cudzom jazyku
Autorka projektu: Mgr. Mária Štefanová
riad. školy
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Projekt
Anjel strážny
Blíži sa čas
Vianoc a v dnešnej rýchlo plynúcej dobe si sotva uvedomíme blízkosť
osôb, ktoré každým dňom stretávame. Tešíme sa na Vianoce, no veľa-krát
naša radosť vyplýva z pocitu, že konečne je každodenný zhon za
nami. Nedokážeme si uvedomiť čaro predvianočného obdobia – atmosféru
adventu. Deti píšu listy Ježiškovi, prosia rodičov o darčeky, rozžiaria
sa im oči pri pohľade na rozsvietený vianočný stromček. Ani ony si však
neuvedomujú, že Vianoce nie sú iba o stromčeku, darčekoch, či napečených
koláčoch.
Dospelí už veľmi ťažko menia svoje zaužívané zvyky, či rytmus
života, ale je potrebné začať u detí. Kto iný by mal priblížiť
pocit priateľstva, pomoci, vzájomnej spolupatričnosti a ukázať čaro
Vianoc aj z tej druhej strany, ak nie my učitelia.
Tak
vznikla myšlienka projektu Anjel strážny. Snáď sa nám podarí...
Vzdelávacie
ciele:
Vnímať spoločenstvo v ktorom žijeme
Vedieť prijať názory iných
Akceptovať jedinečnosť, individualitu
Rozvíjať
komunikáciu
Pokúsiť sa sformulovať svoje pocity,
názory verbálne
i v písomnej podobe
Viesť žiakov k samostatnej práci s knihou
pri
vyhľadávaní potrebných
informácií
Výchovné ciele : Upevňovať priateľstvo medzi žiakmi, súdržnosť
Utužovať u žiakov pevnú vôľu
Naučiť žiakov doviesť začatú prácu do konca
Dokázať bez obáv vyjadriť radosť z úspechu verbálne i neverbálne
Úloha :
V období adventu byť anjelom strážnym svojmu
spolužiakovi
Medzipredmetové vzťahy : Sj,
Ev,Hv, Vv, Pu, Pv
1.
etapa: 27.11.2006
Zahájenie a oboznámenie žiakov s projektom
-
Spoločné stretnutie roč. 1. – 4. ,
-
metódou brainstormingu zistíme, čo u žiakov evokuje pojem
anjel strážny,
-
Vyvodenie
hlavnej úlohy, ktorá
bude vyhodnotená 19.12.2007.
Byť anjelom strážnym niektorému zo svojich spolužiakov.
Úlohou žiaka je počas celého
obdobia ochraňovať a pomáhať niektorému spolužiakovi, byť mu nápomocným
bez toho, aby spolužiak vedel, kto je jeho anjel strážny. Žiaci to nesmú
prezradiť, musia udržať tajomstvo, až do konca.
-
Vyvesenie symbolického sadrového anjela.
Čiastkové úlohy:
2. v adventnom kalendári, žiaci
nájdu v jednotlivých vrecúškach jednoduché úlohy, napr.( Vyčistí si večer čižmy.
Pomôž
mamičke pri upratovaní. Daj si večer halúzku
z čerešne do vázy.
Pomôž pri zhotovení adventného venca. ) V iných
vreckách nájdu vysvetlenie niektorých pranostík, či
samotné vysvetlenie
pojmu advent,
3. počas adventu spoločne počúvame
a učíme sa koledy,
4. žiaci priebežne odovzdávajú
výtvarné práce, do ktorých pretavujú
byť nič hmotné,
5. starší žiaci 3. a 4. roč.
k výtvarnej práci môžu doložiť aj krátky sprievodný text,
6. samostatne vyhľadávajú v
knihách a časopisoch vinšovačky a pranostiky, ktoré súvisia s predvianočným
obdobím.
2.
etapa: Plnenie čiastkových úloh
Prebieha individuálne v jednotlivých triedach. Učiteľky žiakov
usmerňujú. Vyhodnocujú výtvarné a literárne práce, rozprávajú
sa o
nich, zhotovujú nástenku z daných prác.
Počúvajú koledy, učia sa
učiteľkou si pripravia cesto na medovníky a v spolupráci s niektorými
3.
etapa: 19.12.2006 Vyvrcholenie
projektu
Záverečné spoločné stretnutie všetkých žiakov školy v 1.
triede, kde deti
prekvapenie pre ne. Zúčastnení sú
aj farári, ktorí vyučujú náboženstvo.
-
príhovor riad. školy tematický
zameraný k Vianociam
-
spievanie kolied , prezentácia vinšovačiek , porekadiel a prísloví,
ktoré si pripravili žiaci
-
,,Anjeli
strážni," žiaci
rozprávajú svoje zážitky, dojmy z celého predvianočného obdobia.
Hovoria komu boli anjelom strážnym a čo všetko pre spolužiaka urobili.
Vyjadrujú sa aj žiaci, ktorí zistili , kto im bol anjel strážny a hovoria
o tom ako na to prišli, čo pre nich spolužiak urobil. Učiteľky celý
záver projektu spoločne moderujú, pričom posmeľujú žiakov v komunikácii
a odburávajú komunikačnú ostýchavosť.
-
Žiaci sa vyjadria, kto podľa nich bol najlepším anjelom a prečo.
-
Vyhodnotenie najlepších výtvarných a literárnych prác.
-
Učiteľky rozdajú žiakom čokoládové zvončeky a pred žiakmi
je posledná úloha . Žiaci musia odolať sladkej čokoláde, zavesiť si
Zvonček šťastia na vlastný vianočný stromček doma. Pri štedrej večeri
má tento zvonček každému priniesť spomienku na spoločenstvo – našu školu,
spolužiakov, učiteľky, kňazov a školníčku. Myšlienkami by malo byť
24. 12 2006 o 18.00 späté celé naše malé školské spoločenstvo.
Potom si už môžu žiaci zvonček zjesť kedy budú chcieť.
-
Zúčastnené mamičky rozdajú žiakom osvieženie, ktoré im
pripravili.
-
Na záver pieseň Tichá noc.
V Kazimíri
23.11.2006
Mgr. Mária Štefanová,